Szkoła Podstawowa nr 7 im. Hugona Kołłątaja jest szkołą publiczną, która realizuje program nauczania 6-letniego. Realizujemy tu cele i zadania zawarte w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego dla I i II etapu kształcenia, programu wychowawczego i profilaktyki szkoły, uwzględniając możliwości psychofizyczne ucznia oraz potrzeby środowiska lokalnego.
Głównym celem edukacyjnym szkoły jest
wszechstronny rozwój każdego ucznia w obszarze: umysłowym, fizycznym , emocjonalnym, duchowym, zgodnie z jego potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania jego godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
Do realizacji celów statutowych Szkoła dysponuje
bazą dydaktyczną, w skład której wchodzą:
- sale lekcyjne
-
sala gimnastyczna
-
biblioteka (wraz z komputerami i dostępem do Internetu)
-
pracownia komputerowa
-
świetlica szkolna
-
sala oddziału przedszkolnego
-
boisko szkolne
Program Wychowawczy
Wychowawcza misja szkoły zawiera się w cytacie Jana Pawła II i stanowi ogólne wskazania wychowawcze, których realizacji podejmują się wszyscy zatrudnieni w Szkole Podstawowej nr 7 w Białymstoku – nauczyciele, przy ścisłej i systematycznej współpracy z rodzicami:
„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”.
Nasza Szkoła pojmuje wychowanie jako
„wspomaganie dziecka w jego rozwoju”. W zakresie wychowania pełnimy funkcję wspomagającą i uzupełniającą w stosunku do rodziców. Oznacza to, że Program Wychowawczy SP 7 musi być
akceptowany przez rodziców i kierunek działalności wychowawczej nie może być sprzeczny z wolą rodziców. Musi on również służyć rozwojowi wychowanków z uwzględnieniem ich indywidualnej specyfiki w zakresie poziomu dojrzałości, wolności sumienia i wyznawanych przekonań.
Dom rodzinny odgrywa w życiu dziecka najważniejszą rolę, dlatego też
oddziaływania wychowawcze szkoły nie mogą być sprzeczne z zasadami, ideałami wynoszonymi przez dzieci z domu rodzinnego. Rolą szkoły jest wprowadzanie ucznia w kontakty społeczne oraz rozwijanie jego wiedzy i umiejętności. Niezwykle ważne jest więc ustalenie stanowiska wychowawczego między szkołą a domem rodzinnym. Obie strony powinny
współdziałać i wspierać się w dążeniu do wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka.